Víte, co jíte? ŠUNKA

/
1 Comments

Víte, co jíte? Aneb co vše se ještě může skrývat pod pojmem šunka.

   Zdravím!
   Dušenou šunku nejím, co si tak pamatuji odjakživa a to z jednoduchého důvodu. Nikdy mi nechutnala. Docela jsem se divila, pakliže jsme vždy nakupovali pouze šunky výběrové nebo nejvyšší jakosti proč tomu tak je, ale vzhledem k mé všeobecné vybíravosti v jídle, jsem to nechala být a jedla jsem dál svoje oblíbené sušené šunky.
   Bohužel mám ale poslední měsíce zdravotní problémy a sušenou šunku jíst nesmím (z důvodu, že není tepelně upravená), a proto jsem začala znova hledat dušenou šunku, která by mi chutnala. Po velkém zkoušení jsem na "TU" pravou nakonec narazila před pár měsíci v Brněnce a byla jsem absolutně nadšená. První dušená šunka co mi chutná, paráda. 



   Někdy v té době jsem také objevila na streamu pořad Jídlo s.r.o a teď už dobře chápu, proč mi šunky ze supermarketů/hypermarketů a nebo pochybných sítích řeznictví připojených k onomu marketu nechutnali.
   Zjistíte tam totiž, že české šunky musí splňovat přísná kritéria týkajících se obsahu masa následného označení jako                                             

         ŠUNKA
  •  šunka nejvyšší jakosti - okolo 90 % masa (minimálně 16 % čistých svalových   bílkovin)
  •  výběrová - okolo 80 % masa (minimálně 13 % čistých svalových bílkovin)
  •  standard - okolo 65 % masa (minimálně 10 % čistých svalových bílkovin)
         "ŠUNKA" - nespadá do kategorie šunek a musí se označovat jako "nářez"
  • "pizza" nářez - okolo 50 % masa 


To všechno je hrozně super, kdyby to ovšem neplatilo POUZE pro šunky české. Šunka, která není vyrobená v česku, si může na obal napsat cokoliv a může, nebo nemusí to být pravda. Řeťezcům proto nic nebrání, nechat si dovážet tyto pochybné produkty ze zahraniční a označovat je jako šunka.
   Pokud jste tedy zvyklí, v obchodě sahat po zahraničních (německých, francouzských, dosaďte si libovolnou zem) uzeninách s vidinou lepší kvality (což vám potvrzují větší procenta obsahu masa na obalu), nenechte se dále mýlit. Česká legislativa je totiž taková, že zahraniční uzeniny smějí do onoho masa zahrnout také kůži, odřezky nebo sádlo a nemůžou za to být nijak sankcionovány.
   

   Mimochodem, pokud jste zaslechli naříkání starší generace o větší kvalitě za komunistů, mají pravdu. Tehdy se totiž ještě ani neumělo vyrobit "šunku" s tak nízkým podílem masa a vyráběli se proto pouze šunky výběrové a nejvyšší jakosti.
   Ptáte se, jak za své peníze dostat opravdovou kvalitu? Nejlepší by bylo dělat si vlastní šunku, ale předpokládám, že většina lidí na to nemá čas. Další možností je, najít si vlastního  řezníka, kterému důvěřujete nebo jako já, obchod, který s někým takovým spolupracuje. Zkrátka přejít z mainstreamu do malovýroby. 
   Pokud vás tyto informace zaujali, rozhodně doporučuji podívat se na celý pořad (4 díly o šunce od zabití prasete až po finální produkty a jejich značení).





You may also like

1 komentář:

  1. Dobrý článek a koukl jsem se také na Stream a velice povedený pořad, dozvěděl jsem se fakt plno nových věcí o zdravé stravě. Asi také budu muset být tak trochu detailista a více zkoumat, co jím. Díky za podnět.

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.